|
www.OBDmaailma.com Tämä foorumi on perustettu kaikkien autoilijoiden hyväksi ja palstan tarkoituksena on rohkaista autoilijoita säästämään huoltamalla sekä korjaamalla autonsa itse.
|
Mainos:
Lue autosi vikakoodit itse Laaja valikoima vikakoodinlukijoita. Tutustu tuotteisiimme! www.elekma.com
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
admin Site Admin
Liittynyt: 26 Syy 2006 Viestejä: 124
|
Lähetetty: Ke Lok 04, 2006 6:17 pm Viestin aihe: OBD II -määritelmät ja sanastoa |
|
|
OBD II -määritelmät
Voimansiirtomoduuli (Powertrain Control Module (PCM))
OBD II terminologiassa ajoneuvon mukanakulkeva tietokone, joka ohjaa moottoria ja voimansiirtoa.
Toimintahäiriön merkkivalo (Malfunction Indicator Light (MIL))
Toimintahäiriön merkkivalo (”Service Engine Soon” tai ”Check Engine”) on valo, joka syttyy palamaan kojetauluun. Sen tarkoituksena on varoittaa ajajaa, että yhdessä tai useammassa järjestelmässä on mahdollinen vika ja ajoneuvo saattaa aiheuttaa päästöjä, jotka ylittävät raja-arvot. Jos MIL valo palaa vakaasti, se viittaa, että ongelma on havaittu ja ajoneuvo pitäisi huoltaa mahdollisimman pian. Joissain olosuhteissa kojetaulun valo alkaa vilkkumaan. Tämä viittaa useaan ongelmaan ja vilkkuminen on tarkoitus lopettaa ajoneuvolla ajaminen mahdollisimman nopeasti. Ajoneuvon mukana kulkeva diagnostiikkajärjestelmä ei voi kääntää MIL-valoa pois ennenkuin ongelmat on poistettu ja kyseiset olosuhteet eivät enää ole voimassa.
DTC – Diagnostiikkavikakoodit (Diagnostic Trouble Codes)
Vikakoodit ovat tietoa, jotka tarkentavat, mikä osaalue päästöjärjestelmästä on aiheuttanut toimintahäiriön.
Mahdollistavat kriteerit (Enabling Criteria)
Mahdollistavat kriteerit, myös mahdollistavat olosuhteet. Ne ovat ajoneuvon erityiset kriteerit tai olosuhteet, jotka täytyvät vallita moottorissa, ennenkuin useat eri mittaukset asetetaan tai suoritetaan. Jotkut mittaukset vaativat ajoneuvon seuraavan lakisääteisiä ”ajokiertorutiineja”(drive cycle routine) osana ajon mahdollistavia kriteerejä. Ajokierrot riippuvat ajoneuvoista ja jokainen mittaus on erilainen eri ajoneuvossa.
OBD II Ajokierto (Drive Cycle)
Erityinen ajoneuvon toimintatapa, joka huolehtii olosuhteet asetetuksi käyttökelpoiseen valmiustilaan (”Ready”). Ajokierron tarkoitus on täyttää OBD II ajokierto ja ajaa sen omaa ajoneuvon mukana kulkeva diagnostiikkaa. Jonkintyyppiset ajokierrot täytyy suorittaa, kun diagnostiikkavikakoodit (DTC) on poistettu PCM:n muistista tai akun virrat
on käytetty poissa. Kun ajokierto on kokonaan suoritettu, asetetaan se sellaiseen tilaan, että tulevat viat voidaan jälleen tunnistaa. Ajokierrot vaihtelevat ajoneuvosta riippuen ja mittauksista, jotka pitävät resetoida. Ajoneuvon tarkkaan ajokiertoon, katso ohje ajoneuvon omistajan manuaalista.
”Jäädytetty tieto” (Freeze Frame Data)
Kun päästöihin liittyvä vika ilmenee, OBD II -järjestelmä ei pelkästään aseta vikakoodia vaan ottaa myös kuvauksen ajoneuvon
käyttöparametreistä helpottaakseen ongelman tunnistusta. Tämä arvojen viittaa ”Jäädytettyyn tietoon” (Freeze Frame Data) ja saattaa sisältää tärkeää tietoa moottorista, kuten kierrosluku, ajoneuvon nopeus, ilmamäärä, moottorin rasitus, polttoaineen paine, polttoaineseoksen, moottorin lämpötilan, sytytysajoituksen tai suljetun kierron tilan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|